Revesz Tamas: Hommage 2.

Hommage 1.

 

Back to Portfolios

 

Tamás Révész: Hommage

Tribute to an extraordinary decade
in Hungarian art

 

In the contemporary art world of Europe and America, limited editions of signed and dated art photos, reproduced with the most sophisticated printing techniques, have become a recognized branch of the graphic arts, and used as creative elements in interior design. They have also been seen by collectors as attractive and promising investments. The abstract images of the American-Hungarian photo artist, Tamás Révész, are examples of such works.

The bases of his art photos are some of the greatest achievements of early twentieth-century Hungarian painting, selected from the Kieselbach collection – works by Róbert Berény, Géza Bornemisza, István Csók, Dezső Czigány, Valéria Dénes, Adolf Fényes, Álmos Jaschik, László Mednyánszky, István Nagy, Dezső Orbán, István Pekáry, Tibor Pólya, Bertalan Pór, József Rippl-Rónay, János Schadl, Lajos Tihanyi, Dezső Tipary, János Vaszary, Géza Vörös and Sándor Ziffer. More precisely, they are enlarged versions of particular details of these works, printed on canvas, evoking the mood rather than the actual look of the original sources. Nevertheless, the selection is clearly a kind of homage, a tribute to the Hungary of one hundred years ago.

This was the age when “aliens” from Budapest’s fashionable Leopoldtown attended the best church-run schools in the city, and in the National Salon and the Art Hall, one could admire Gauguin, Picasso, and other Parisian greats. It was a time when the wealthiest bankers collected the latest works of the most modern painters. Young artists flocked to Paris, then the culture capital of the world, and returned with new ideas, new visions, establishing their own special groups in Kecskemét, Gödöllô or Budapest, influencing even those artists who on the banks of the Tisza River tried to unravel the secret Hungarianness of their art.

Whether they are considered a new way of using an already venerable medium, or seen as photographic art in a postmodern mode, or visual effects based on twenty-first century assocations and sensibilities, this collection—because the individual pieces in it intensify each other’s impact—may be looked at as a  unified ensemble ideal for exhibition, either by itself or in conjunction with an album containing reproductions of the original images. Tamás Révész’s macrophotographs bring to life the modern classics of twentieth-century Hungarian art, revealing the artists’ brushstrokes with renewed artistic vigor.

András Székely, art historian
Translated by Ivan Sanders

 

Revesz Tamas: Hommage
Hódolat a száz évvel ezelőtti évtizednek

A XXI. század euro-amerikai világában a kis példányszámban, kiváló nyomdai minőségben, dátummal, szignóval sokszorosított fotó a grafikai alkotás elismert formája lett, és megkapta szerepét
a belső terek díszítésében; egyben a tezaurálásban, vagyis a pénz kamatnál magasabb értéknövelő lehetőségei közt is. Révész Tamás magyar-amerikai fotóművész absztrakt képei ilyen szerepet töltenek be.
Alapjuk az 1910 körüli magyar festészet néhány, ma már modern klasszikusnak számító alkotása a Kieselbach gyűjteményből, Berény Róbert, Bornemisza Géza, Csók István, Czigány Dezső, Dénes Valéria, Fényes Adolf, Jaschik Álmos, Mednyánszky László, Nagy István, Orbán Dezső, Pekáry István, Pólya Tibor, Pór Bertalan, Rippl-Rónay József, Schadl János, Tihanyi Lajos, Tipary Dezső, Vaszary János, Vörös Géza és Zipffer Sándor művei. Pontosabban, ezeknek kinagyított, vászonra nyomtatott, az eredeti forrásra legfeljebb hangulatában emlékeztető részlete. Mégis egyértelmű, hogy ez a válogatás egyfajta hommage, tisztelgés
a száz évvel ezelőtti Magyarország világa előtt.
Ez volt az a kor, melyben lipótvárosi "marslakók" érettségiztek a fasori gimnáziumban, a Művészházban vagy a Nemzeti Szalonban Gaugaint, Picassót és más párizsi művészeket lehetett megcsodálni, a leggazdagabb bankárok moderneket gyűjtöttek. A fiatal művészek az akkori világ kulturális fővárosába, Párizsba jártak új eszmékkel és látottakkal feltöltődni, majd itthon létrehozni a maguk egyéni csoportjait, Kecskeméten, Gödöllőn vagy Budapesten, hatva azokra is, akik a Tisza partján keresték a művészet magyarságának titkát.
A nagy hagyományú, de újszerűen alkalmazott médium, a fotó és a posztmodern, XXI. századi, asszociációkra és érzelmekre építő vizuális hatás egymást fokozó eleme a jól áttekinthető összeállítást izgalmas kiállítási anyaggá forrasztja össze, akár önmagában akár egy, az eredeti képek reprodukcióját közlö albummal kiegészítve. Révész Tamás makrofotográfiái új életre keltik a XX. század klasszikusait és művészi erővel mutatják meg a festők ecsetvonásait.
– Székely András, művészettörténész

 

A "Hommage" (Limited Edition) maximum 5-5 példányban, két méretben, 61 cm x 46 cm és
102 cm x 76,5 cm vászonnyomaton készül Amerikában.

 

Contact

Révész Tamás
tamas.revesz@gmail.com

www.tamasrevesz.com
www.tamasrevesz.com

 

  1. 03a_Jaschik Álmos1885-1950Május1910körül
  2. 03b_Jaschik Álmos-572_s
  3. 03c_Jaschik Álmos2-572_s
  4. 04a_JaschikÁlmos1885-1950Aholamesékszületnek1910-esévek
  5. 04b_JaschikÁlmos-574_Tree_s
  6. 15a_PekáryIstván1905-1981Magyarvirágcsendélet1930-asévek
  7. 15b_PekáryIstván-633_s
  8. 15c_PekáryIstván-633_s
  9. 16a_PekáryIstván1905-1981Csendéletmadarakkal1930
  10. 16b_PekáryIstván-642_s
  11. 23a_VörösGéza1897-1957Feleségemarcképe1920-asévek
  12. 23b_VörösGéza-697_s
  13. 23c_VörösGéza-703_s
  14. 23d_VörösGéza_2-695_s
  15. 23e_VörösGéza-697_s
  16. 23f_VörösGéza-695_s